18-02-2020

De Aebi Schmidt Groep versterkt haar marktpositie in Noord-Europa

Frauenfeld, 18 februari 2020 - De Zwitserse Aebi Schmidt Groep heeft de belangrijkste Finse fabrikant van voertuigen en apparatuur voor wegonderhoud, Arctic Machine Oy, overgenomen. Met deze overname wordt de marktpositie van de Aebi Schmidt Groep in Noord- en Oost-Europa verder versterkt.

Arctic Machine Oy is een toonaangevende fabrikant van voertuigen en apparatuur voor het onderhoud van wegen en luchthavens het hele jaar door, met een duidelijke focus op slimme mobiliteit en digitale transportoplossingen.

Het bedrijf, met het hoofdkantoor in Jyväskylä, kijkt terug op een geschiedenis van meer dan 80 jaar en heeft zich in het afgelopen decennium ontwikkeld van een fabrikant van apparatuur tot een totaalaanbieder van intelligente oplossingen voor wegenonderhoud. Arctic Machine Oy realiseert een groot deel van haar omzet buiten Finland en is sterk aanwezig in Scandinavië, de Baltische staten en Rusland. Voor de Aebi Schmidt Groep vormt deze overname een ideale aanvulling op haar productportfolio en de uitbreiding van haar aanwezigheid op de Noord- en Oost-Europese markt.

"De sterke en winstgevende groei van Arctic Machine Oy laat zien dat het bedrijf zich richt op de behoeften van haar klanten en zich daarmee heeft ontwikkeld van een productleverancier tot een complete dienstverlener", aldus Barend Fruithof, CEO van de Aebi Schmidt Groep. "Dit is precies de weg die de Aebi Schmidt Groep is ingeslagen en dus nog een extra reden waarom Arctic Machine Oy perfect bij ons past".

Arctic Machine Oy zal blijven opereren als een onafhankelijk merk, onder het huidige management en met het bestaande personeel. De CEO van Arctic Machine, Juha Jääskelä, is ervan overtuigd: "Als onderdeel van de Aebi Schmidt Groep heeft Arctic Machine Oy de mogelijkheid om haar oplossingen en competenties uit te breiden naar nieuwe markten en om het aanbod van de Aebi Schmidt Groep uit te breiden voor bestaande klanten in bestaande markten. De huidige eigenaren van Arctic Machine kijken er naar uit om het verhaal van Arctic Machine als ‘high end solution provider’ voort te zetten onder een nieuwe eigenaar.

Over Aebi Schmidt Groep en Arctic Machine Oy

De Aebi Schmidt Groep is een wereldwijd toonaangevende leverancier van intelligente productsystemen en diensten voor de reiniging en ontruiming van kritische verkeersgebieden en het onderhoud van groenvoorzieningen op veeleisend terrein. Het uitgebreide en innovatieve aanbod van producten en diensten omvat eigen voertuigen, innovatieve opzetstukken en demonteerbare apparaten voor individuele voertuiguitrusting en een service- en serviceprogramma voor klantspecifieke oplossingen. Het bedrijf genereerde in 2019 een omzet van 500 miljoen euro en heeft wereldwijd ongeveer 2.000 mensen in dienst in tien competentiecentra en vijftien lokale verkoop- en serviceorganisaties. De merkenportefeuille werd in maart 2019 vereenvoudigd en bestaat uit de productmerken Aebi, Schmidt, Nido, Meyer, Swenson en MB. Aebi Schmidt Holding AG is gevestigd in Frauenfeld met een extra kantoor in Zürich.

Aebi, sinds 1893 gevestigd in Burgdorf, Zwitserland, is een van de wereldleiders in de productie van voertuigen voor de veilige mechanische teelt en het onderhoud van extreem steile hellingen en bijzonder veeleisend terrein. Het assortiment wordt uitgebreid met multifunctionele en krachtige transportmiddelen met een werktuigdraagfunctie, die het mogelijk maken om verschillende aanbouwwerktuigen te monteren.

Schmidt, opgericht in 1920 in St. Blasien, Duitsland, heeft productievestigingen in Duitsland, Nederland, Noorwegen en Polen en biedt wereldwijd een van de meest uitgebreide productportfolio's in verschillende branches. Het complexe portfolio bestaat uit veelzijdige oplossingen voor winteronderhoud, zomeronderhoud en luchthaven-, voertuig- en spoorwegtechnologie. Ook het merk Nido maakt sinds 1983 deel uit van het portfolio. Nido werd in 1949 in Nederland opgericht en is een van de pioniers op het gebied van voorbevochtigde zoutverwerking.

Meyer Products en Swenson Products zijn toonaangevende fabrikanten van winteronderhoudsapparatuur in Noord-Amerika sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. Meyer, die gevestigd is in Cleveland in de Amerikaanse staat Ohio, is een van de toonaangevende fabrikanten van wintersportartikelen eb onderhoudsapparatuur in Noord-Amerika. Het bedrijf produceert voornamelijk sneeuwschuivers en strooiers voor particuliere gebruikers en de semi-professionele sector. Swenson, gevestigd in Lindenwood in de Amerikaanse staat Illinois, is de toonaangevende fabrikant van gemeentelijke winteronderhoudsapparatuur voor het sneeuwruimen en behandelen van ijzige wegen voor zowel particuliere gebruikers als lokale overheden. Het productassortiment bestaat uit krachtige strooiers die aan vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen worden bevestigd.

M-B Companies in Wisconsin en Pennsylvania, USA, heeft zich sinds de oprichting in 1907 ontwikkeld tot een toonaangevende Amerikaanse fabrikant van sneeuwruim- en reinigingsmachines in de luchthavensector. Sinds medio 2018 is M-B Companies volledig in handen van de Aebi Schmidt Groep, die daarmee de Noord-Amerikaanse luchthavenbusiness is binnengedrongen en marktleider is geworden in deze sector.

Arctic Machine Oy is een familiebedrijf en de toonaangevende leverancier van oplossingen voor wegenonderhoud in Noord-Europa. Het bedrijf bezit twee dochterondernemingen, Infotripla Oy, een Finse voorloper op het gebied van slimme verkeersdigitalisering en clouddiensten, en OOO Arctic Machine-R, een Russisch bedrijf dat in Moskou en Sint-Petersburg is gevestigd en volledige oplossingen biedt voor Russische klanten. De omzet op 31.3.2019 bedroeg 16,4 miljoen euro. Arctic Machine Group heeft bijna 100 mensen in dienst in Finland en Rusland.

2020 02 18 Press release ArcticMachine.pdf